Productivitate & Procrastinare (RO)

Studiile au arătat că aproape 95% dintre oameni au lăsat procrastinarea să stea în calea productivității lor cel puțin o dată în viață. Ce este procrastinarea și cum o poți depăși?

thechangehub

2021-04-06 4 min read

În fiecare zi suntem nevoiți să navigăm prin munca nesfârșită, sarcinile și deciziile dincalea noastră. Când privim în jur, totuși, toți ceilalți par să se descurce fără nicio problemă (să fim sinceri, probabil că și ei se află în aceeași situație ca noi). Cum numim aceste persoane? Productive.

Iată-l, cuvântul cu care fiecare persoană care trăiește în secolul 21 are o relație love-hate. Este aproape imposibil să nu mai găsești încă un hack pe internet sau o carte de dezvoltare personală care ar trebui să-ți transforme viața în mod magic. Cu toate acestea, nimic nu se va schimba cu adevărat decât dacă iei lucrurile în propriile mâini, mai ales când vine vorba de procrastinare.

Ce este procrastinarea?

Pe scurt, procrastinarea este obiceiul de a amâna sarcini importante cât de mult posibil în favoarea altora care par mai ușor de abordat. În acest Ted Talk, Tim Urban explică diferența principală dintre cei care amână și cei care nu.

Știința din spatele procrastinarii este destul de simplă: creierul uman tinde să aprecieze recompensele imediate mai mult decât recompensele viitoare. Acest fenomen se numește inconsecvență de timp. Pe scurt, când îți stabilești obiective, creierul tău le percepe ca planuri de viitor, chiar dacă ar trebui să iei măsuri imediate. Cu toate acestea, în momentul prezent, din cauza satisfacției instantanee, pare o idee mai bună să te uiți la un videoclip pe canalul NileRed transformând o mănușă de plastic în suc de struguri în loc să îți faci tema la chimie. (P.S. Cu siguranță nu vorbesc din experiența personală 🙃)

A creea un obicei de a amâna lucrurile pe care trebuie să le faci poate afecta mult sănătatea mintală, provocând anxietate, vinovăție și epuizare. Deși, la fel ca orice alt obicei, poți renunța la el cu un pic de autocontrol și motivație.

Cum să renunți la obiceiul de a procrastina

Pasul 1: recunoaște faptul că procrastinezi și înțelege de ce.

Procrastinarea poate lua mai multe forme: fie că fugi să îți faci o ceașcă de cafea de îndată ce începi să lucrezi sau aștepți să „ai inspirație”, tot amâni o sarcină. Înțelegerea tendinței de a amâna te poate ajuta să-ți dai seama cum să acționezi pentru a-ți forma obiceiuri noi, mai productive.

• Ți-e greu să te organizezi.

• Sarcina pare prea mare sau complicat de gestionat.

• Ești distras ușor de lucruri din jurul tău

• Termenul limită este foarte departe în viitor sau ai suficient timp pentru a finaliza sarcina mai târziu

• Perfecționismul tău te reține și te temi că s-ar putea să nu fii mulțumit de rezultat sau să eșuezi.

 Pasul 2: Ia măsuri 

Iată câteva exemple de lucruri pe care le poți face chiar acum pentru a evita procrastinarea:

• Scrie o listă de sarcini, ordonate după prioritate;

Listele de sarcini sunt un mod practic de a expune tot ce trebuie să faceți pentru o zi. Cu toate acestea, dacă scrieți prea multe sarcini, veți reveni doar în cercul vicios al amânării. Aici intervine prioritizarea. Unii oameni își împart lista în 3 părți: „Cea mai importantă sarcină” a zilei (pe scurt, MIT ,,most important task”) este singurul lucru pe care trebuie să-l îndeplinești; Sarcinile ce „Trebuie să fie realizate” sunt cele care sunt importante, dar nu sunt obiectivul principal al zilei (nu scrieți niciodată mai mult de 2 sarcini aici); „Orice altceva”, așa cum sugerează și numele, ar trebui să includă orice alte sarcini din acea zi care nu vor depăși niciodată limita de 2 ore.

• Dacă durează mai puțin de 2 minute, fă-o acum;

Orice treabă măruntă care durează mai puțin de 2 minute pentru a fi finalizată trebuie făcută pe loc. În acest fel, îl puteți tăia de pe lista dvs. și vă puteți bucura de micul câștig!

• Descompune sarcina;

O modalitate perfectă de a aborda o sarcină care pare prea mare pentru a o face este să o împarți în părți mai mici. Odată împărțită, nu va mai părea la fel de intimidantă și o vei privi cu alți ochi.

• Eliberează spațiul de lucru.

Dacă te străduiești să rămâi concentrat pentru o perioadă lungă de timp, spune la revedere oricărui lucru care ar putea să-ți distragă atenția. Lasă-ți telefonul în altă cameră, activează „do not disturb” pe computer și începe să lucrezi! Fără nimic în jurul tău care să-ți distragă atenția, ai șanse mult mai mari de a finaliza ceea ce ți-ai propus.

• Adu recompensele acțiunii din viitor în prezent.

Atunci când beneficiile alegerilor pe care le faci nu sunt atât de îndepărtate, îți poți convinge creierul să se apuce de treabă. Una dintre cele mai bune modalități de a aduce recompense viitoare în prezent este folosirea unei strategii cunoscută sub numele de pachet de tentații. Formatul de bază este: Fă [CEEA CE-ȚI PLACE] numai în timp ce faci [CEEA CE TREBUIE SĂ FACI]. De exemplu, dă-ți voie să asculți albumul tău preferat doar atunci când ieși la alergat. 

• Mută termenul-limită mai aproape decât este.

Mulți procrastinatori se bazează pe termene pentru a-și îndeplini sarcinile, încercând să-și termine treburile în prea puțin timp. Atunci când muți termenul la o dată mai apropiată de prezent eviți riscul de a ajunge în ultima zi de dinaintea adevăratei datei limită cu o mare de lucruri de făcut.

Pasul 3: Fii consecvent.

Singura modalitate de a-ți forma obiceiuri este să îți urmezi planurile până la capăt și să le repeți. Procesul presupune o serie de încercări și erori pentru a găsi strategia perfectă pentru a depăși procrastinarea, dar să duci o viață mai productivă, fără vina care vine odată cu fiecare întârziere, merită fiecare minut.

 Concluzii

Procrastinarea poate fi frustrantă, așa că este bine să ne amintim că probabil toată lumea din jurul nostru a avut aceeași problemă cel puțin o dată - nu are rost să ne simțim rușinați de asta. La urma urmei, ceea ce contează este să încerci să ajungi la rădăcina problemei și să devii o versiune mai bună a ta.

Acum,ar trebui să te apuci de proiectul pe care l-ai tot amânat de trei săptămâni încoace . Sau, știi tu, poate mâine ...

Surse:

https://www.nytimes.com/2019/03/25/smarter-living/why-you-procrastinate-it-has-nothing-to-do-with-self-control.html

 https://jamesclear.com/procrastination#:~:text=Procrastination%20is%20the%20act%20of,you%20set%20out%20to%20do. 

https://www.innermelbpsychology.com.au/ten-tips-tricks-increasing-productivity-improving-time-management/

https://www.lifehack.org/articles/productivity/the-12-psychological-tricks-you-can-use-improve-your-productivity.html

https://www.workamajig.com/blog/psychology-of-productivity


Locații

Colegiul Național ”Spiru Haret”-Strada Italiană 17, București 021021

Colegiul Național „Matei Basarab”- Strada Matei Basarab 32, București 030674

Contact
thechangehub@gmail.com