Mecanisme de coping (RO)

Uneori, stresul ne poate afecta chiar și pe cei mai puternici dintre noi. Mecanismele de coping au fost create pentru a ne ajuta sa parcurgem situațiile negative sau stresante cu puțin mai multă ușurință.

thechangehub

2021-04-15 2 min read

Indiferent dacă este vorba despre un examen care se apropie cu pași repezi sau se instalează singurătatea cauzată de carantină, toți ne-am confruntat cu stres și emoții negative la un moment dat. Cu toate acestea, creierul nostru este în permanență pregătit și a dezvoltat strategii pentru a face față acestor evenimente. Le cunoaștem sub denumirea de ,,mecanisme de coping” și au ca scop să ne ajute să gestionăm aceste emoții și să le minimizeze impactul asupra noastră.

Coping sănătos

În orice caz, nu toate strategiile de coping suntidentice. Există multe tipuri de mecanisme de coping și nu toate vor funcționa pentru tine. Din acest motiv, psihologii le-au împărțit în două categorii principale: axate pe problemă și axate pe emoții.

Mecanismele axate pe probleme ne încurajează să rezolvăm problema. Ne ajută să ne detașăm de situație. Ele implică stabilirea unor granițe personale sănătoase, solicitarea sprijinului unui prieten sau a unui specialist, crearea listelor de sarcini sau chiar îndepărtarea de situația care ne provoacă stres. 

Mecanismele axate pe emoție sunt folosite pentru a ne calma și a ne îngriji singuri atunci când situația nu poate fi schimbată. Cele mai multe dintre acestea se bazează pe ,,mindfulness”, cum ar fi meditația, exercițiile de respirație, journaling-ul sau imaginarea unui „loc fericit”. Altele implică redirecționarea emoțiilor, cum ar fi exercițiile fizice sau a face ordine în spațiul în care ne aflăm. De asemenea, unii oameni au nevoie doar să se descarce de ceea ce simt.

Coping nesănătos

Simplul fapt că o strategie te poate ajuta instant nu înseamnă că este și sănătoasă. Aceste mecanisme, pot crea și mai multe probleme pe termen lung.

Fuga de realitate: pentru a face față anxietății și stresului, unii oameni se izolează de prieteni și familie. Deși stabilirea unor granițe personale clare și petrecerea timpului singur sunt bune pentru tine, fuga de problemă și izolarea socială nu vor fi niciodată răspunsul. 

Auto-calmarea nesănătoasă: Cu moderație, auto-calmarea este eficientă și sănătoasă. Totuși, atunci când devine un obicei poate deveni o dependență, cum ar fi alimentația nesănătoasă sau binge-eating, utilizarea excesivă a internetului și a jocurilor video, sau consumul excesiv de alcool, menit să amortizeze suferința.

Asumarea excesivă de riscuri: Stresul ne poate determina să facem aproape orice pentru a simți că deținem controlul. Implicarea în activități periculoase ne va da o adrenalină instantanee, dar ar putea chiar să ne pună viața în pericol.

Ce funcționează pentru tine?

 Cu toții suntem diferiți,și la fel sunt și modurile în care ne ocupăm de stres. Acesta este motivul pentru care este important să încerci mai multe tactici și să le găsești pe cele care funcționează pentru tine. Nu este neobișnuit să constați că ceea ce îți ajută prietenul nu va face decât să te frustreze și mai mult sau că ceea ce utilizezi într-o anumită situație nu va funcționa în următoarea.

 Nu există o cale stabilită sau o formulă magică care să funcționeze de fiecare dată când vine vorba de mecanisme de coping. Este nevoie de o mulțime de încercări și erori pentru a afla ce ne-ar putea ajuta, dar dezvoltarea unor strategii sănătoase merită fiecare suiș și coborâș pe parcurs.

Surse: https://www.goodtherapy.org/blog/psychpedia/coping-mechanisms#:~:text=Coping%20mechanisms%20are%20the%20strategies,maintain%20their%20emotional%20well%2Dbeing.

https://en.wikipedia.org/wiki/Coping#Appraisal-focused_coping_strategies

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/6392-stress-coping-with-lifes-stressors

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK559031/


Locații

Colegiul Național ”Spiru Haret”-Strada Italiană 17, București 021021

Colegiul Național „Matei Basarab”- Strada Matei Basarab 32, București 030674

Contact
thechangehub@gmail.com